Cikkek : Rohr hagyomny s angol trtnelem |
Rohr hagyomny s angol trtnelem
Baracz gnes 2006.10.26. 06:03
A germn hsi eszmnyek ktfle rtelmezhetsge A Gyrk Ura rohr verseiben
Versek s kltszet - ha ezeket a szavakat halljuk, akkor ltalban valami nem htkznapi jut az esznkbe: fennklt gondolatok s eszmnyek, rmes-szablyos forma, klti kpek s eszkzk. A verset nehz definilni, ugyanis minden kor maga hatrozza meg, mit tekint annak. Egy si meghatrozs szerint gynyrkdtet s tant, s ez taln alkalmazhat A Gyrk Ura szvegbe kelt verseire is, melyek kzl sok nll alkotsknt is megllja a helyt. Mindazonltal, mind fontos funkcit tltenek be a m vilgban, mghozz azrt, mert klnleges kzvett s kommunikcis szereppel brnak, (1) s ms-ms jelentst hordozhatnak mind a regny egyes szereplinek, mind az olvasnak.
Minek is tudhat be az, hogy egy verset sokflekppen lehet rtelmezni? A modern irodalomtudomnyos nzetek szerint nem csak egyfell lehet megkzelteni egy irodalmi alkotst, gy a verset sem. Ezek szerint a vers nem csak egyszeren egy m, hanem szveg is: szabadon formlhat/alkalmazhat s interpretlhat korpusz. Ahogy azt Roland Barthes fogalmazza meg A mtl a szveg fel c. rsban, a szveg egy organikus egysg, melyben a jellknek vgtelen szm jelltjeik, azaz jelentsk lehet, s ezek jtkban llnak egymssal. Az olvas pedig nem csupn passzv befogadja a ksz jelentsnek, hanem minden egyes jraolvassnl jabb s ms jelentsekkel ruhzhatja fel, jabb gondolatokat szhet bele, azaz, jrarhatja, s -alkalmazhatja. gy vlik aktv megalkotjv a jelentsnek. Radsul, minden egyes szveg, br Jacques Derrida fogalmai alapjn csakis klnbsgknt ltezhet, hiszen ez klnbzteti meg minden ms alkotstl, Barthes szerint valjban mr korbban megrt szvegek puszta jrakombinlsa, felidzse. (2) A vgtelen szm jelentssel val felruhzhatsgt Barthes a szveg pluralitsnak nevezi, s lltja, hogy akr egy klasszikus, szveg is rtelmezhet ily mdon. (3) Ha A Gyrk Urra, de fleg a verseire ilyen klasszikus szvegekknt tekintnk, felmerl a krds, hogy azok vajon mennyire interpretlhatak jra, s mennyire hatrozza meg ket valamilyen elzetes kd, mind a trtnet vilgn bell, mind az olvas vilgn bell. gy ez az elads azt fogja vizsglni, hogy ha szvegekknt rtelmezzk a verseket, akkor azok miknt viszonyulnak a szereplkhz s az olvashoz.
Ha elszr a regny vilgn bell tekintnk A Gyrk Ura-beli kltemnyekre, akkor megllapthatjuk, hogy legtbbjk ketts szerepet tlt be: eszttikai s hagyomnyoz funkcit. Elbbi a gynyrkdtetst s szrakoztatst szolglja, s jelentseket konstitul mvszi s zenei eszkzkkel. Az utbbi szerep, vagyis a hagyomnyozs, kzvetts, a mlt esemnyeinek tovbbadsa a kvetkez genercinak szorosan ktdik az elzhz, s a trtnet szfrjban szksgszer, hiszen a Tolkien alkotta mitikus vilgban a legendk, rgi trtnetek vagy azok emlkei egytt lnek a szereplkkel, szerves rszei a htkznapoknak. Ezrt ugyanaz a dal ms formban, egy kicsit mdostott tartalommal szll tovbb, attl fggen, ki hogyan rtelmezi s alkalmazza azt sajt helyzetre. (4) Mindezt jl szemllteti a haland Beren s a tnde Lthien trtnete, amelyet egy tnde vers rkt meg, s amelyet Aragorn Szltetn a Kzs Beszdre lefordtva ad el, rszben versben, rszben pedig przban, de az olvass sorn aztn kiderl, hogy ez Aragorn s Arwen trtnete is egyben. Ms plda lehet az a hobbit menetdal, melyet hromfle vltozatban olvashatunk el A Gyrk Ura hat knyvben, (5) vagy az Elberethrl, azaz a csillagok valjrl szl quenya nek, mely pontosan hatszor hangzik el a trtnetben, mind a hatszor egy adott helyzetre s szitucira alkalmazva, s ennek kvetkeztben a megfelel jelentssel felruhzva. Konkrtan, ugyanazok a motvumok, azaz az Elbereth-hez ktd csillagok s fk nyernek jabb jelentst ms-ms kontextusban, mg ha ennek nincsenek is tudatban a szereplk. gy pldul Samu a Banyapk odjban ktsgbeesett helyzetben mr valahol elhangzott dalfoszlnyokat interpretl jra, s ad nekik jelentst, hiszen itt a csillagok ltal kpviselt tlvilg s fny (azaz let) ll szemben a fk ltal kpviselt evilggal s sttsggel (azaz Banyapkkal). Ennek oka egyrszt az, hogy a versekben megnekelt trtnetek s azok mitikus szereplinek emlke, ha nem is kristlytisztn, de Kzpflde lakinak tudatban l, (6) ahhoz hasonlan, ahogyan a mtoszok ltek az kori grgk tudatban, akik a csods trtneteket a sajt helyzetkre alkalmaztk. Msrszt, a dalok genercirl genercira, illetve npfajtrl npfajtra szllnak, legfkppen szjhagyomny tjn, amely kvetkeztben klnbz jelentssel br szvegkompozcik szlethetnek.
A szjhagyomny minden kzpfldei np letben fontos szerepet jtszik, de van, ahol csak ez ltezik, legalbbis egyes szereplk vlekedse szerint. Ez Rohan, a lovas emberek hazja. Legolas s Gimli (meg persze az olvas) az orkok ldzse kzben tudja meg Aragorntl a III. knyvben, hogy milyen a rohrok kultrja; abban az epizdban, amikor a hrom szerepl tallkozik az omer vezette rohani lovasokkal. A rohrok kltemnyei s dalai csakis szjhagyomny tjn terjednek, szerzik ugyanis "blcsek, de tanulatlanok, knyveket nem rnak, de sok neket tudnak." (7) J nhny, a rohrokhoz ktd, s a szvegbe kelt vers tanstja Lovasvg szjhagyomnynak gazdagsgt. Ezek a kltemnyek, ahogyan az egsz rohr kultra, az angol, illetve szaki-germn kultrbl s mitolgibl tpllkoznak, s mivel valban ltez irodalmi alkotsokra, vagyis - a fent elmleti megkzelts alapjn - szvegekre tmaszkodnak, rtelmezsk igen rdekess vlik, hiszen mskpp rtelmezik, azaz rjk jra azokat A Gyrk Ura szerepli, s mskpp rja ket jra az olvas, akinek az angol kultra trtnelmi tny. gy ezek a versek Tolkien-alkotson kvl s bell is megvizsglhatak.
A pogny germn eszmnyek, melyek sok rohr verset meghatroznak, sokig virgoztak a kora kzpkori angolszsz trsadalomban, mg a keresztnysgre val ttrs utn is. Ennek az rtkrendszernek az alapjt a hierarchikus felpts, urakbl s harcos alattvalikbl ll trsadalom adta. A harcos felttlen hsget eskdtt urnak, hogy akr lete rn is megvdelmezi a csatban. Cserbe az r nagylelk volt: jltet s biztos meglhetst biztostott szolgjnak, s mintegy csaldtagg fogadta t. Ha a harcos kikerlt ura kegyeibl, vagy az r meghalt, az sokszor szmzetst jelentett szmra - a legnagyobb szgyent, amely akkoriban egy embert rhetett. Ezt a nem vrrokoni szlakon nyugv rokonsgot oly komolyan vettk, hogyha ez brmiflekppen srlt, azt kegyetlen vrbossz kvette. (8)
Ahhoz, hogy egy harcost az ura kegyeibe fogadjon, szmos kvetelmnynek kellett megfelelni. A felttlen hsgen kvl a fizikai er, a btorsg, a halllal val btor szembenzs voltak a legfontosabb elvrsok. Ezenkvl a dicssg, s a ksbbi hrnv is motivlta a harcosokat abban, hogy kszek voltak meghalni urukrt. (9) A pogny szaki mitolgia szerint az utkor emlkezetn kvl nem vrt semmi a harcosra halla utn. Nincs feltmads, megvlts, s mennyei rk boldogsg, mint a keresztny hitvilgban, csak a Valhalla, a halott lelkek birodalma. Amikor pedig eljn a vilg vge, egy apokaliptikus csatra kerl sor a rossz s a j kztt, de amg a keresztnyeknek ez az Utols tletet s Krisztus msodik eljvetelt jelenti, mely utn rk boldogsg vr az irgalmasokra s szenveds a bnskre, addig a germn mitolgiban ez a kzdelem az istenek, harcosok, s szrnyetegek kztt folyik, amely szksgszeren a rossz gyzelmvel r vget, a vilg pedig megsemmisl. Ez a Ragnark, a vilg vgnek napja. (10) Ennek ellenre a j oldal folytatja a kzdelmet, mg ha semmi remny sincs a gyzelemre. Ezt nevezte maga Tolkien szaki btorsgnak, a vgskig kitarts eszmnynek. (11)
Az angol irodalom alkotsait thatja ez az rtkrendszer, a legfontosabb s legismertebb kltemnyek pedig, melyek ezeket a jegyeket hordozzk, a Beowulf c. eposz, A maldoni csata (The Battle of Maldon) c. hskltemny, valamint A vndor (The Wanderer) s A tengeri hajs (The Seafarer) c. elgik. Ezek kzl a Beowulf az egyik leglnyegesebb, mint ihlet forrs, hiszen a szrnyeteg Grendelt s annak anyjt megl, srknnyal viaskod angolszsz hs rendelkezik mindazon tulajdonsgokkal, amelyek a tipikus germn harcost jellemzik, s ezek fellelhetk A Gyrk Ura rohr alakjaiban is. A vndor c. vers nhny sort Tolkien kzvetlenl tvette, sz szerinti ismtldst figyelhetnk meg benne, teht intertextknt van jelen, s persze nem vletlenl a rohrok dalai kzt szerepel. Ezt a verset Aragorn nekli el a III. knyvben, amikor Gandalffal, Legolasszal, s Gimlivel egytt Edorashoz, Lovasvg fvroshoz rkezik. Szintn ugyanebben a rszben a rohrok lelkest dala Thoden kirly gygyulsa utn is az angolszsz-germn rtkeket, mint pldul az alattval nfelldozst, felttel nlkli hsgt tkrzi. Az V. knyvben Thoden harcba hv dala Gondor ostromnl, omer herceg csatakiltsa, omer siratja Thoden halla utn, a rohr brd dala Gondor megvdsrl s a lovasnp hsi helytllsrl, valamint a VI. knyvben Glowine dala Thoden temetsn brnak fontos szereppel. (12) Ezekhez a versekhez, mint szvegekhez mskpp viszonyulnak mind a szereplk, mind az olvask: a szereplk szmra sajt trtnelmkhz ktdnek a kltemnyek, s annak fnyben interpretljk azokat, mg az olvas szmra a versek rtelmezst meghatrozza az, hogy trtnelmileg is ltezett germn eszmnyeket rktenek meg A Gyrk Ura kpzeletbeli szereplin, trtnsein s helyzetein keresztl. Nem utolssorban pedig a kltemnyek formjukban is kvetik az angol irodalom mveit, hiszen ugyanaz a ngy hangslyos sztagra pl, alliteratv, cezrs sorokbl ll minta alapjn rdtak, mint a fent emltett angolszsz alkotsok.(13)
Ha rviden megvizsgljuk a fent felsorolt verseket, akkor megllapthatjuk, hogy majd mind a dics mltrl szlnak, amelyek mintha mr elenysztek volna a trtnet idejre, vagy pedig azt a mindenre elsznt, a hallt nem fl magatartst tkrzik, mely a germn hsi eszmny egyik legfontosabb alkoteleme. Hrom nagyobb csoportra oszthatjuk ket, hangulatuk s tmjuk alapjn. Az elsbe egy kltemny sorolhat, mghozz a fent mr emltett A vndor c. elgia allzija, mely Aragorn szjbl hangzik el, s mely az olvas szemszgbl tekintve remek plda valamely korbbi szveg felidzsre, azaz az intertextualitsra, hiszen tudjuk, hogy valsgos angol kltemnyen alapul. Az eltnt rtkek feletti kesergs utalhat a rohrok egyik legdicsbb kirlyra, az ifj orlra, aki Celebrant mezejn vitte gyzelemre npt, s akinek hallval elmltak Lovasvg dics napjai, de utalhat a megtrt Thoden kirlyra is, aki valaha ers s kemny volt, s akit most Szarumn rmnya gyengtett el. Ily mdon, amellett, hogy egy valban ltez irodalmi alkots rdik jra, a rgi srl szl s annak vesztessgt sirat neket A Gyrk Ura bels vilghoz tartoz Aragorn az adott helyzetre alkalmazza, s ezltal is vlik a vers nyitott az rtelmezsre Tolkien mvn bell, mikzben az olvas mindezt a trtnet kontextushoz, valamint az irodalomtrtnethez kti. Aragorn viszont azzal hatrozza meg A Gyrk Urn belli sajt rtelmezst, hogy abban az adott helyzetben egy ltala teljesen szabadon vlasztott verset idz fel. A versbeni eltnt rtkek megfelelnek a pogny germn rtkrendszernek: a csatk zaja, a halllal val btor szembenzs, a dics tetteket megrkt hrfasz mind elhalvnyultak, akrcsak az ezzel prhuzamba lltott termszeti szpsgek. Ugyangy az eredeti A vndor cm kltemnyben: a vitzi let fnyes kellkei, a kincsadomnyoz r elenysztek az jszaka sttjbe.
A klnbz lelkest-csatra buzdt dalok, rvid kiltsok (Thoden s omer szavai) sorolhatk a msodik csoportba, s a germn hsi magatarts szp pldi. Az V. knyvben Thoden rvid szzatban, melyeket a kirly alattvalihoz s harcosaihoz intz, rezheten ott feszl a stt-komor jv s az ezzel val dacos szembeszegls ellentte. Mikzben "(b)orzalmak dlnak" s "hajnal-eg[...]k stt," vagyis a biztos hall vr a katonkra, ha Thoden oldaln harcba vonulnak, mgis arra buzdtja ket a kirly, hogy "[n]yerget a lra, a krt szava zengjen." (14) s a hvsra a hsges rohr harcosok, ahogy azt a trtnetben tovbb olvashatjuk, "beszaladtak [...] majd egy emberknt rntottk ki valamennyien a kardjukat, s fektettk a lba [ti. Thoden] el." (15) Ez a rvid megnyilatkozs kitnen illusztrlja az angolszsz r-alattval viszonyt, amely a Beowulfban is alapkoncepci. Ugyangy, Gondor ostromnl Thoden hasonl szavakat mond, amelyekben - brmilyen furcsa is ez szmunkra - az lsre buzdtja fel alattvalit. S a rohrok kvetik urukat a csatba. Ugyanakkor a kzdelem nem csak a kirlyrt folyik, hanem Gondorrt is, mint ahogy azt a vers utols sorai is tanstjk: "Vgtass, vgtass! Fel Gondorba!" (16) s A Gyrk Ura "eltrtneteibl", illetve a fggelkbl tudjuk, hogy Rohan egykoron Gondor rsze volt, ezrt a rohrok a gondori kirlysgnak taroznak hsggel. Ez ismt az r-alattval kapcsolat megnyilvnulsa, csak makroszinten. Amikor pedig Thoden halla utn omer veszi t a rohr sereg vezetst, harci kiltsnak tartalma s annak krlmnyei is olyanok, amelyek ksrtetiesen hasonltanak a bevezetsben emlegetett germn vilgvgre: a herceg egy apokaliptikus Ragnark-szer csatban vezrli h harcosait. Mert abban a pillanatban, amikor omer azt kiltja: "Hall! Rajta, rajta, ha romls vr, ha vilgvge, rajta!," (17) mg remnytelennek tnik a helyzet, az orkok ltszlag flnybe kerlnek, s ott lebeg a csatamez felett az apokalipszis hangulata, de az ifj herceg "megittasul[...] a harctl; mert eddig egy karcols sem rte, mert fiatal volt, s mert kirly (...)." (18) A "vilgvge" sz itt klnsen fontos, mivel ez egyrtelmen jelzi a prhuzamot a Ragnarkkel, amikor is az eleve veressgre tlt istenek s szvetsges harcosaik szembeslnek az ket legyz szrnyekkel. A Gyrk Urban ezek a szrnyek pedig termszetesen az orkok s maga Szauron. Ezutn bukkan csak fel Aragorn az eskszegk kalzhajival, hogy aztn gyzelemre vigyk a csatt. Mindhrom buzdt vers teht a germn rtkrendszer jellemzit fogalmazza meg, s ha nem is sz szerinti ismtldst figyelhetnk meg a sorokban, de gondolati ismtldst a kt elsben mindenkpp, valamint mfaji ismtldst a msodik kettben, s a nagyon hasonl koncepcik mindig az adott szitucihoz igazodnak, alkalmazkodnak.
A rohr versek harmadik csoportjba tartozik omer siratja Thoden holtteste felett, mely az utols sora alapjn akr az elz lelkest dalok kz is sorolhat lenne, de mgis az elgikus hangnem uralkodik benne, s ezt a kontextus is ersti. Mikzben omer zokogva egy hatalmas embert emleget, aki mlt halllal hullt el, s akit egy dics halom felett nk fognak siratni, felszltja embereit, hogy adjanak "mrtket a gysznak," s figyelmezteti ket, hogy "minket csata srget." (19) Itt az is kiderl, hogy ezentl omert tekintik a kirlynak s uruknak, akit kvetni kell a csatba, s ezt maga a haldokl Thoden nyilvntja ki, amikor Pelennor mezejn Rohan zszlajt tadatja az ifj hercegnek, s azt mondja: "dv Lovasvg Kirlynak!" (20) A Thoden temetsn elhangz dal, melyet Glowine, Thoden nekmondja szerzett, a nagy kirly dics tetteire emlkezik s az angolszsz brdok nekeire emlkeztet. Radsul ez omer csatakiltsnak szvegvarinsa; ha gy tetszik, egy, A Gyrk Ura szvegn belli intertext. gy Thoden pontosan azt rte el hsi hallval, amelyre minden angolszsz harcos vgyott: az utkor megbecslst, emlkezett vvja ki, s most mr rkre ragyog, "tl minden tkon, vgyon/futson s akarson." (21) Vgl pedig a rohrok s velk egytt ms npek hsies helytllst s btorsgt rkti meg a Gondor ostromrl szl fejezet vgn egy rohani krniks dala, amelyben megemlkezik nv szerint mindazokrl, akik felldoztk magukat Kzpfldrt. A vers eleji dinamikus kpek a csatt idzik, s a germn hsi eszmnyeket, a fizikai-lelki harcos ernyeket hirdetik. Ezzel szemben ll a kltemny nyugodtabb, elgikusabb befejezse, ahol is a hall s a termszet veszi t az uralmat, melyet fokoz a vrvrs-rt s a szrke-ezst sznhatsok ellentte. Ez a zrkp tragikus rzetet kelt az olvasban, s a sok vrs szntl kicsit apokaliptikusnak rzi a csata utni llapotot, amely mr nlklzi a nagy hsket, hiszen mind a csatban estek el. A Ragnark hangulatnak szele csap meg minket, mg ha nem is olyan ersen, mint amikor omer a vilgvge pillanatban btran szembenz a szrnyekkel. Ezek a kltemnyek, mint nagy hsk elestrl szl dalok, hasonlan egy koncepcit fogalmaznak meg s ugyanaz a gondolat ismtldik meg bennk, de mindig az adott szitucira alkalmazva.
Lttuk azt, hogyan hagyomnyozdnak a pogny germn eszmnyek A Gyrk Ura szerepli szmra, s hogyan jelennek meg ugyanazok a motvumok ms-ms szituciba gyazva. Mit jelenthetnek a szereplk s az olvas szmra ezek a versek? s az olvas hogyan rtelmezi ezeket a tolkieni korpuszba gyazva s azon kvl?
A vlasz egyrszt abban rejlik, hogy A Gyrk Ura, mint egy fiktv vilgon bell is vannak szvegek, ugyanakkor az olvas valsgos vilgn bell ltezik A Gyrk Ura, mint szveg. Msrszt abban a tnyben keresend, amelyrl mr a bevezet rszben is sz volt: a rohr kltemnyeknek van primer forrsuk; kzvetlenl, vagy kzvetve, de utalnak az angol irodalom fontos alkotsaira. gy, amikor az olvas elveszi Tolkien alkotst, egy szveget vesz kzbe, amely akr minden egyes olvasatkor jrartelmezdhet, mg ha Barthes fogalmai szerint mindez csak korltozottan is trtnhet meg, hiszen A Gyrk Ura vilgt s szvegt, s a szveghez tartoz jelentseket sok kls kd hatrozza meg. Rohan npe, valamint a szereplk ehhez hasonlan elvesznek egy koncepcit, s a sajt megltsuk szerint adjk el azt a versekben (ld. Aragorn dalnak ktfle rtelmezsi lehetsge), viszont ezt a megltst determinlja A Gyrk Ura, s ezen bell is Rohan trtnelme, kultrja. A versek viszont gy vlnak a genercikra trtn hagyomnyozds eszkzeiv. Ugyanakkor a versek valsgos angol forrsokon alapszanak, amely viszont az olvas rtelmezsbe jtszhat bele. A versek gy ktflekpen rdnak jra az olvas szmra: rtelmezheti a kltemnyeket gy, mint tolkieni szubkreci rszeit, egy szvegen belli szvegekknt, ahol a versek a rohr kultra szerves rszei, gy a lovasvgiek ltal mr eleve rtelmezett dalok az olvas rvn mg egy interpretcin mennek keresztl. A kltemnyek, br bizonyos megszortsokkal, de szvegek, s "keresztlvg[nak] egy, akr tbb mvn," (22) itt tudniillik, A Gyrk Urn keresztl. s rtelmezheti ket gy az olvas, mint az angol irodalom alkotsainak tiratait, azaz, A Gyrk Ura szvegvilgn bell egy valban ltezett kltszet termkeinek jrarst, intertextulis megjelentst. Ebben a ketts rtelmezsi lehetsgben rejlik az olvass izgalma, az, hogy minden egyes jraolvassnl ms-ms jelentst tartogathat a szveg az olvas szmra, mg akkor is, ha A Gyrk Urt barthes-i rtelemben vett klasszikus szvegknt fogjuk fel.
Germn hsi rtkrendet tartalmaz angol kltszet, A Gyrk Ura s benne angol vonsokat hordoz rohr versek - komplex rendszert alkotnak, s az olvashoz val viszonyuk ugyanilyen komplex. Ez is a Tolkien-letm nagysgt jelzi, s azt, hogy br sokan nem tudjk azt beleilleszteni a 20. szzadi irodalmi knonba, mgis rtelmezhet modern irodalomtudomnyos eszkzkkel is.
Idzetek
(1) Mary Quella Kelly, „The Poetry of Fantasy: Verse in The Lord of the Rings,” in Neil D. Isaacs s Rose A. Zimbardo szerk., Tolkien and the Critics: Essays on J.R.R. Tolkien’s ’The Lord of the Rings’ (University of Notre Dame Press, Notre Dame, London, 1976), 171. (2) Roland Barthes, „A mtl a szveg fel,” ford.: Kovcs Sndor, Pompeji 1991/3, 91-96. (3) Roland Barthes, S/Z, Osiris Kiad, Budapest, 1997, 17. (4) Tom A. Shippey, J.R.R. Tolkien: Author of the Century (Harper Collins Publishers, London, 2001), 57. (5) Shippey, 188-191. (6) Shippey, 200-202. (7) J.R.R. Tolkien, A Gyrk Ura: A kt torony (Eurpa Knyvkiad, Budapest, 2001, ford.: Gncz rpd), 35. (8) Sarah Beach, „Loss and Recompense: Responsibilities in Beowulf,” Mythlore 18:2, 1992 /68, 55-61. (9) Michael Alexander, Old English Literature (MacMillan, Houndmills s London, 1983), 41. (10) Tom A. Shippey, The Road to Middle-earth (Grafton, London, 1992), 140. (11) J.R.R. Tolkien, „Beowulf: The Monsters and the Critics,” in Lewis E. Nicholson szerk., An Anthology of Beowulf Criticism (University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana, 1963), 70. (12) Kelly, 196. (13) Kelly, 196. (14) Tolkien, A kt torony, 149. (15) Tolkien, A kt torony, 149. (16) J.R.R. Tolkien, A Gyrk Ura: A kirly visszatr (Budapest: Eurpa Kiad, 2001, ford.: Gncz rpd), 131. (17) Tolkien, A kirly visszatr, 139. (18) Tolkien, A kirly visszatr, 143. (19) Tolkien, A kirly visszatr, 139. (20) Tolkien, A kirly visszatr, 138. (21) Tolkien, A kirly visszatr, 306. (22) Barthes, 92.
Bibliogrfia
Primer forrsok
Tolkien, J.R.R.: A Gyrk Ura: A kt torony. Ford. Gncz rpd. Eurpa Knyvkiad, Budapest, 2001.
Tolkien, J.R.R.: A Gyrk Ura: A kirly visszatr. Ford. Gncz rpd. Eurpa Kiad, Budapest, 2001.
Szakirodalom
Alexander, Michael: Old English Literature. MacMillan, Houndmills s London, 1983.
Barthes, Roland: „A mtl a szveg fel.” Ford. Kovcs Sndor. Pompeji 1991/3, 91-97. Barthes, Roland. S/Z. Osiris Kiad, Budapest, 1997.
Beach, Sarah: „Loss and Recompense: Responsibilities in Beowulf.” Mythlore 18:2, 1992 /68, 55-65.
Kelly, Mary Quella: „The Poetry of Fantasy: Verse in The Lord of the Rings.” In Neil D. Isaacs s Rose A. Zimbardo szerk. Tolkien and the Critics: Essays on J.R.R. Tolkien’s ’The Lord of the Rings.’ University of Notre Dame Press, Notre Dame s London, 1976, 170-190.
Shippey, Tom A.: J.R.R. Tolkien: Author of the Century. Harper Collins Publishers, London, 2001.
Shippey, Tom A.: The Road to Middle-earth. Grafton, London, 1992.
Tolkien, J.R.R.: „Beowulf: The Monsters and the Critics.” In Lewis E. Nicholson szerk. An Anthology of Beowulf Criticism. University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana, 1963, 51-103.
|